Strona główna AM AUTO


Instrukcja wymiany zamka oraz klamki schowka do Volkswagena Passata B5.

Do pracy potrzebny nam będzie torx w rozmiarze 25.

Wyjmowanie klamki rozpoczynamy od odkręcenia schowka,
który trzyma się na 7 wkrętach.




Po odkręceniu śrubek wyciągamy schowek do siebie.
Po wyjęciu schowka odkręcamy uchwyt 'spowalniacza' otwierania drzwiczek.



Wyjmujemy bolce stanowiące zawiasy drzwiczek,
wychodzą bez problemu wypychane na boki.



Gdy już drzwiczki oddzieliliśmy od reszty schowka za pomocą wkrętaka najlepiej
płaskiego zaczynamy rozklejanie tylnej ścianki drzwi począwszy od dołu drzwiczek.



Przy rozklejaniu należy zwrócić szczególną uwagę na trzy bolce znajdujące się u góry
drzwiczek (na zdjęciu pokazałem, jeden środkowy).
W tych miejscach nie przesuniemy śrubokręta, w związku z tym
musimy rozgiąć obie części drzwiczek i ominąć bolec aby przejść dalej.



Po przesunięciu śrubokręta wokół całych drzwiczek rozpoławiamy dwie części.
Jeśli mamy uszkodzone bolce zamykające na dole strony pokazuję jak je wymienić,
żeby nie uszkodzić kołków mocujących.



Do wymiany klamki interesują nas oczywiście tylko drzwiczki schowka.
Klamka mocowana jest na dwóch bolcah, po obu stronach, które wysuwają się na bok
patrz strzałka.



Bolce są zabezpieczone poprzez fabryczne przytopienie uchwytów jak widać na zdjęciu.
Aby wyjąć bolce możemy podgrzać boki opalarką lub lutownicą
aby rozgiąć przytopione końcówki.



Następnie łapiemy bolce cienkimi szczypcami i wyciągamy na boki zgodnie ze strzałką,
oczywiście  prawy w prawo natomiast lewy w lewą stronę :)
Po wykonaniu prac zgodnie z tym co napisałem powyżej powinniśmy otrzymać klamkę
jak na kolejnym zdjęciu.




Kolejnym etapem wymiany klamki jest przełożenie zamka. Przed wyjęciem zamka
proszę sprawdzić jego położenie i włożyć w tej sam sposób do nowej klamki.

Jeśli nasza stara klamka jest uszkodzona to nie musimy się zbyt starać i możemy
po prostu wyłamać 4 zatrzaski przytrzymujące zameczek.
Jeśli na klamce nam zależy musimy odginać te zatrzaski i próbować wypychać zamek.
Mnie się to udało po kilku minutach walki i użyciu 4 śrbokrętów,
które wkładałem jednocześnie odginając wszystkie zaczepy jak na zdjęciu poniżej ...



... aż wreszcie uzyskałem produkt finalny czyli golusieńką klameczkę.
Jak widać można ją rozebrać całkowicie bez uszkodzeń.



Aby złożyć schowek na nowo wykonujemy czynności w odwrotnej kolejności,
zwracając szczególną uwagę podczas sklejania dwóch połówek drzwiczek.
Przed nałożeniem kleju warto najpierw poćwiczyć na sucho składanie obu części drzwiczek,
zaczynając od dołu czyli od tej samej strony, od której wkładaliśmy śrubokręt,
żeby je na początku rozkleić.



Instrukcja wymiany bolców zatrzaskujących drzwiczki.

Po rozklejeniu drzwiczek schowka zajmujemy się jego tylną częścią,
gdzie zamocowane są zatrzaski.



  Aby wyjąć bolce musimy usunąć obrotowe części, które przesuwają bolce zatrzaskujące.
Niestety nie możemy części obrotowych po prostu wyjąć do góry uwalniając z zabezpieczeń,
ponieważ od razu się nam one wyłamią. Musimy je nieco unieść ponad zatrzaski (pierwszy ruch)
a następnie przekręcić prawy w prawo natomiast lewy w lewą stronę (drugi ruch).
Dzięki temu zabezpieczenie znajdzie się nad otworem części ruchomej,
co pozwoli nam ją zdjąć do góry bez uszckodzeń.



Jeśli jednak, pomimo usilnych starań zabezpieczenia części obrotowych nieco się wyłamały
musimy zastosować niewielkie blachowkręty, które przytrzymają części ruchome tak,
aby nie pospadały przy pierwszej próbie otwarcia schowka.

Przy składaniu części ruchome zakładamy oczywiście zachowując całą procedurę
tyle, że w odwrotnej kolejności.